The Home Tab in MS Word is the central hub for basic text editing and formatting. It includes essential tools grouped into sections like Clipboard, Font, Paragraph, Styles, and Editing for creating and customizing documents efficiently.




 Home Tab, MS Word का एक महत्वपूर्ण हिस्सा है, जिसमें Basic Formatting Tools होते हैं। इसमें पांच मुख्य Groups होते हैं:


Clipboard Group: The clipboard group has four important options like – cut, copy, paste & format painter.

Clipboard आपके Computer की memory में एक विशेष स्थान होता है, जहां कट (Cut) और कॉपी (Copy) किए गए डेटा को Temporary रूप से संग्रहित (Store) किया जाता है। यह समूह निम्नलिखित विकल्प प्रदान करता है।

                                                                                                                

1️. Cut (Ctrl + X): It is used to cut the selected text to move from one location to another location.


यह Option किसी भी Selected Text, Image, या Other Content को Cut करके Clipboard में Store करने के लिए उपयोग किया जाता है, ताकि उसे Other Place पर ले जाया जा सके।

Process:

1.    Select the text or image which you want to cut or move.

2.    Click on Cut command from home tab à Clipboard Group

3.    Put the cursor where you want to paste the text or image.

4.    Click on Paste Command.

                                                                                                                

2️. Copy (Ctrl + C): It is used to make a duplicate copy of selected text or image and store in clipboard.

यह option किसी भी Selected Text, Image, या Other Content को Copy करके दूसरी जगह पर उसकी Duplicate बनाने के लिए उपयोग किया जाता है।

Process:

1.    Select the text or image which you want to copy.

2.    Click on Copy command from home tab à Clipboard Group

3.    Put the cursor where you want to paste the text or image.

4.    Click on Paste Command.

                                                                                                                

3️. Paste (Ctrl + V): It is used to Paste the cut or copied items (Text/image) from the clipboard on the cursor location. You can cut or copy things once and paste it multiple times.

यह Option क्लिपबोर्ड में Cut या Copy किए गए Text को Cursor की स्थिति पर Paste करने के लिए उपयोग किया जाता है।

Process:

1.    Put the cursor where you want to paste the text or image.

2.    Click on Paste Command.

                                                                                                                

4️. Format Painter: It is used to copy the formatting from the selected text or image and apply over another text or image.

यह Tool, Text के Formattings (जैसे: Font type, Size, Color) को copy करके दूसरे text पर apply करने के लिए उपयोग किया जाता है।

Process:

1.    Select text or image which is formatted.

2.    Click on Format Painter option from the Home tab à Clipboard

3.    Pointer, Paint brush में बदल जाएगा।

4.    Unformatted Text को Drag कर Format करें।

                                                                                                                

Font Group: In this group of home tab all the formatting related options like – bold, italic, etc. are available.

Font Group, MS Word के Home Tab में मौजूद है और यह text को format करने के लिए tools प्रदान करता है। इस group के द्वारा आप font style, size, color, text effects, और अन्य advanced options का उपयोग कर सकते हैं।


                                                                                                                

1. Font Style: It is used to change the writing style of selected text.


  यह Selected Text के Writing style को बदलने के लिए उपयोग होता है।
Steps:

1.    Select the text which you want to change writing style.

2.    Click on the font drop down button to view writing styles.

3.    Mouse over on different fonts to show the preview.

4.    Click on the font style which you want to apply.

                                                                                                                

2. Font Size: It is used to change (Small or Big) the size of selected text.


    यह Text के size को छोटा या बड़ा करने के लिए उपयोग होता है।

Shortcut Key:

·         Increase Font Size: Ctrl + Shift + >

·         Decrease Font Size: Ctrl + Shift + <

                                                                                                                

Steps:

1.    Select the text which you want to change the size

2.    Click on Font Drop down menu in home tab à font group

3.    Choose font size from the list or type a font value.

                                                                                                                

3. Bold (Ctrl + B): It is used to make bold the selected text.


    यह Text को bold (मोटा) करने के लिए उपयोग होता है।

Steps:

§  Select the text or paragraph

§  Click on Bold option from Home tab à Font group

                                                                                                                

4. Italic (Ctrl + I): It is used to make italic the selected text.


    यह Text को italic (तिरछा) करने के लिए उपयोग होता है।
 

Steps:

§  Select the text or paragraph

§  Click on Italic option from Home tab à Font Group

                                                                                                                

5. Underline (Ctrl + U): It is used to underline the selected text.


     यह Text के नीचे line जोड़ने के लिए उपयोग होता है।

Steps:

1.    Select the text or paragraph

2.    Click on Underline option from Home tab à Font Group

                                                                                                                

6. Strikethrough: It is used to apply strik on the selected text or paragraph.


    यह Text के बीच में line खींचने के लिए उपयोग होता है। Ex – Ram is a good boy.

Steps:

1.    Select the text or paragraph

2.    Click on Strikethrough option from Home tab à Font Group

                                                                                                                

7. Subscript (Ctrl + Shift + -): It is used to make the text as subscript or write the text in base.


यह Text को baseline के नीचे दिखाने के लिए उपयोग होता है। Ex – H2SO4, Log10x

                                                                                                                

8. Superscript (Ctrl + Shift + +): It is used to make the text as superscript or write the text in power form.


यह Text को baseline के ऊपर दिखाने के लिए उपयोग होता है। Ex – 12th, 1st etc.

                                                                                                                

9. Font Color: It is used to change the color of the selected text or paragraph.

यह Text का color बदलने के लिए उपयोग होता है।

Steps:

1.    Select the text or paragraph

2.    Click on Font color drop down button.

3.    Choose the color from the color pallate.

                                                                                                                

10. Text Highlight Color: It is used to highlight the selected text.


यह Text को highlight करने के लिए उपयोग होता है।
Steps:

1.    Select the Text of pragraph

2.    Click on text highlight color option

3.    Choose a color for highlight the text.

                                                                                                                

11. Change Case: It is used to change the case or Capitalization of selected text.


यह Text के Case or capitalization को बदलने के लिए उपयोग होता है।
Options:

·         Sentence Case: Only first letter will be capital of selected text.

·         lowercase: All letters of selected text will be converted into small letter.

·         UPPERCASE: All letters of selected text will be converted into capital letter.

·         Capitalize Each Word: The first letter of each word will be capital of selected text or paragraph.

·         tOGGLE cASE: It is just opposite of Capitalize each word option.

Steps:

1.    Select the text which you want to change case

2.    Click on Change case option from the Home Tab à Font group.

3.    Choose the Case which you want.

                                                                                                                

12. Text Effects: It is used to apply effects like – shadow, outline, glow, etc. on the selected text.


यह Text में visual effects (shadow, outline, reflection) जोड़ने के लिए उपयोग होता है।

Steps:

1.    Select the text which you want to apply effects.

2.    Click on Text Effect option from the Home tab à Font group

3.    Choose the effect which you want.

                                                                                                                

13. Clear Formatting (Ctrl + Space Bar): It is used to remove all the formatting from the selected text.


यह Applied formatting को हटाने के लिए उपयोग होता है।

Steps:

1.    Formatted text को select करें।

2.    Font group में Clear All Formatting Icon पर click करें।

                                                                                                                

Paragraph Group: The Paragraph Group under the Home Tab provides various tools to format and structure your text, making it visually appealing and well-organized.


इसमें bullets, numbering, alignment, indents, line spacing, और borders जैसे options शामिल हैं।

                                                                                                                

Creating Bulleted, Numbered, and Multilevel Lists

1. Numbering: It is used to make a number list. By default, it started from 1, 2, 3, … and you can also change it.


इसका उपयोग Text के points को sequence में numbered format में दिखाने के लिए होता है।

Steps:


1.    Put the cursor where you want to make number list.

2.    Click on Number Icon from the Paragraph Group.

3.    Choose the number format.

                                                                                                                

2. Bullets: It is used to make a bulleted list. You can use different bullets for making the list.

इसका उपयोग Text को unordered (बिना sequence) list में show करने के लिए होता है।

Steps:

1.    Put the cursor where you want to make Bulleted list.

2.    Click on Bullet Icon from the Paragraph Group.

3.    Choose the Bullet Type.

                                                                                                                 

3. Multilevel List: It is used to make multi level list (list under another list).

इसका उपयोग Text को hierarchical list (multi-level) में organize करने के लिए होता है।

Steps:

1.    Put the cursor where you want to make Bulleted list

2.    Click on Bullet Icon from the Paragraph Group.

3.    Choose the Bullet Type.

Note: Subtopics create करने के लिए Tab Key का Use करें।

                                                                                                                

4. Text Alignment

There are four alignment options available in MS Word. (MS Word में चार प्रकार के alignment होते हैं।)


1.    Align Left (Ctrl + L): Text को left margin से align करने के लिए।

2.    Align Center (Ctrl + E): Text को center में align करने के लिए।

3.    Align Right (Ctrl + R): Text को right margin से align करने के लिए।

4.    Align Justify (Ctrl + J): Text को left और right दोनों sides पर बराबर margin से align करने के लिए।

Steps:

1. Select the Paragraph or sentence

2. Choose any one alignment option from the paragraph group of MS Word

                                                                                                                

5. Indents: It is use to arrange the left and right margins of the paragraph.

इसका उपयोग Paragraph के starting position को left और right margins से adjust करने के लिए होता है।

a. Increase Indent (Ctrl + M): It is used to increase the starting position of paragraph.


b. Decrease Indent (Ctrl + Shift + M): It is used to decrease the starting position of Paragraph.

                                                                                                                

6. Line and Paragraph Spacing: It is used to increase or decrease spacing between two lines and Paragraphs.

इसका उपयोग Lines या paragraphs के बीच space, add या remove करने के लिए होता है।

Steps:

1.    Select the text or paragraph

2.    Click on Line Sapcing option

3.    Choose a line spacing from the list.


                                                                                                                

7. Borders: It is used to apply border around the selected paragraph.


इसका उपयोग Text या paragraph के चारों ओर borders add करने के लिए use होता है।

Steps:

1.    Text या paragraph को select करें।

2.    Paragraph group में Borders Icon पर click करें।

3.    Desired border style चुनें।

                                                                                                                

8. Shading: It is used to fill color in selected paragraph.


इसका प्रयोग Selected Paragraph में Color भरने के लिए किया जाता है

Steps:

1.    Cursor को paragraph में रखें।

2.    Paragraph group में Shading Icon पर click करें।

3.    Desired shading color चुनें।

                                                                                                                

Styles Group: This group allow different styles for the document like headings, titles etc.

                                                                                                                

Style Gallery: A row of commonly used styles like - Normal, Heading-1, Heading-2, Title, subtitle, etc. are present in this gallery.


Steps

§        Select the Text

§       Click on Style from Home Tab

                                                                                                                

Types of Styles

1.    Normal: It is the Default style for regular text and uses standard font, size, and spacing settings.

2.  Heading Styles: It is used for creating headings and subheadings and also Organizes content hierarchically and helps in creating a Table of Contents.

3.    Title: Used for distinct style for the document title. It is larger and more decorative than other text.

4.    Subtitle: For secondary titles, smaller than the title but visually distinct.


5.    Quote: Formats text as a blockquote, often italicized or indented.


6.    Emphasis: Applies italic or bold formatting to highlight text.


7.    No Spacing: Removes extra spacing between lines and paragraphs for compact formatting.


                                                                                                                

Editing Group: The Editing Group in the Home Tab allows you to perform various editing tasks like finding, replacing, and selecting items in your document.

इस ग्रुप में वो सभी कमांड होती हैं जिनके द्वारा आप document में आसानी से editing कर सकते हैं।

                                                                                                                

1. Find Command (CTRL + F): The Find command in MS Word allows you to quickly locate specific text or phrases within a document.


यह option बड़े document में किसी specific word या phrase को ढूंढने के लिए उपयोग किया जाता है। Find का प्रयोग Home Tab के Editing Group में जाकर या CTRL + F दबाकर किया जा सकता है।

How to Find Text

1.    Click on Find option from Home Tab à Editing Group

2.    Type the text which you want to find in your document

3.    All the similar text will be highlight.

                                                                                                                

2. Replace Command (CTRL + H): The Replace command in MS Word allows you to find specific text and replace it with new text throughout the document.

इस option का प्रयोग किसी word को अन्य word से बदलने के लिए किया जाता है। Replace का उपयोग Home Tab के Editing Group में जाकर या CTRL + H दबाकर किया जा सकता है।


How to Replace Text


1.    Click on Replace option from Home Tab à Editing Group

2.    Define word which you want to replace in ‘Find What’ Box

3.    Define new word in ‘Replace with’ Box

4.    Click on Find Next then Click on Replace button.

                                                                                                                

3. Go To Command (CTRL + G): The Go To command in MS Word allows you to quickly navigate to a specific location in the document, such as a page, section, line, or bookmark.

यह option document के किसी specific स्थान, जैसे Page, Line, या Bookmark, पर सीधे पहुंचने के लिए उपयोग किया जाता है।   Go To का उपयोग Home Tab के Editing Group में जाकर या CTRL + G दबाकर किया जा सकता है।

How to Use Go To

1.    Click on Go to option from Home Tab à Editing Group

2.    Enter your desire page number or choose section or heading name.

3.    Click on Next.

                                                                                                                

4. Select Command (CTRL + A): The Select All command in MS Word allows you to select the entire content of the document at once. Shortcut: Ctrl + A.

इस option का उपयोग पूरे document या specific paragraph, या object को select करने के लिए किया जाता है। CTRL + A दबाकर पूरे document को select किया जा सकता है।

How to use Select option


1.    Click on Go to option from Home Tab à Editing Group

2.    Choose specific text, paragraph or object

Project Work for Lab

1.    Make a document to explain all the options of “Home Tab” in MS Word. The document should have Headings, Bullets, Font Color etc.

2.    Write a poem in MS Word and apply paragraph indent. Every paragraph should have different shading.

3.    Make a Letter Pad for Dr. Raghav with address and mobile number.

4.    Make your resume with full details.

5.    Make a report in tabular form with following fields.

                   Name                  Phy   Che   Math Hin   Eng   Total

Rahul Kumar        35      45      85      65      52      282